Hanoi en Halong Bay - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nicolette Hoefsloot - WaarBenJij.nu Hanoi en Halong Bay - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nicolette Hoefsloot - WaarBenJij.nu

Hanoi en Halong Bay

Door: Nicolette

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

28 September 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Gelukt! Uiteindelijk konden we ons visum om kwart over 3 halen en waren we om kwart over 4 ingecheckt. Dus op naar Vietnam.
De volgende dag hebben we Hanoi ontdekt. Wat een drukte op de weg! Vooral heel veel brommertjes. Maar ook auto's, bussen, fietsers en voetgangers. En alles rijdt door elkaar. Linksaf, rechtsaf, tegen het verkeer in, alles gaat met een gangetje van zo'n 30 km p/u en heel gemoedelijk. Gewoon rustig voorsorteren en de mensen om je heen spelen hier op in. Er wordt veel gegoeterd maar vooral om aan te geven, let op, ik rij achter je!
Ook heel leuk om te zien is wat er allemaal vervoerd wordt op die brommers. Hele gezinnen, maar ook dieren, meubels en andere huisraad. De meeste vrouwen op de brommer dragen een jas met lange mouwen met een flapje over de handen, een capuchon, helm en mondkapje. Zo bedekt mogelijk want hoe witter je hier bent, hoe mooier. Wij lopen hier in korte broek en hebben het al heel erg heet!
Het leven speelt zich ook af op straat. Voor de winkeltjes zitten mensen gezellig bij elkaar wat de drinken of te eten, gewoon op de stoep. Op hele kleine krukjes.Wij gebruiken ze als opstapje, hier zijn het stoeltjes. Wij hebben ook op een terrasje direct aan de straat gezeten waar ze krukjes als zitjes en als tafeltjes gebruiken. Heel normaal hier, maar na een half uur zaten wij niet meer zo lekker!
Nog prachtige tempels gezien in Hanoi en 's avonds genoten van een heerlijke scrub en massage.

Voor donderdag hadden we een 3 daagse boottrip geboekt naar Halong Bay. Dit is een baai met meer dan 2000 rotsen die uit het water komen. Na een busreis van ruim 3 uur kwamen we bij de haven. Daar lagen heel veel bootjes te wachten die alle toeristen naar de grotere boten brachten. Wij hebben de 3 dagen doorgebracht met kayakken langs de rotsen en onder de rotsen door, zwemmen in het heerlijke water, rotsen beklimmen met een fantastisch uitzicht en een tocht door een natuurlijk ontstane grot. Ook zijn we bij een drijvende Pearl Farm (Parel boerderij) geweest. Heel bijzonder om te zien hoe ze de oesters als het ware insemineren zodat er na een aantal jaar een parel in groeit!
Wat we ook hebben geleerd tijdens deze tocht is dat er heel veel gezinnen in Halong Bay op het water leven, in een roeiboot. Niet voor te stellen voor ons om als ouders met 2 kinderen te leven op een bootje van hooguit 4 bij anderhalve meter. Een stukje zeil gespannen tegen de zon en dat is het. Ze komen rond van de visvangst die ze ruilen tegen andere spullen. Wat een ontzettend groot verschil met onze Westerse wereld!

Na onze Halong Bay tocht weer terug naar Hanoi voor een nachtje. Vanmorgen naar het vliegveld gegaan en naar Ho Chi Minh City (Saigon) gevlogen. Daar zitten we nu in guesthouse Diep Anh. Meneer Anh heeft de hele stad aan ons uitgelegd en wat tips gegeven hoe we kosten kunnen besparen met sightseeing :-)
We zijn net even de stad in geweest om te lunchen. Het ziet er hier iets rustiger uit dan in Hanoi wat we wel prettig vinden. Nu weer in het guesthouse want het regent behoorlijk hard!

We zijn van plan hier nog 2 dagen te blijven. Dan kunnen we rustig de stad ontdekken. Daarna gaan we een Mekong Delta tour doen. Via een aantal steden naar de Mekong rivier. Via de rivier varen we naar Cambodja. Hier kunnen we aan de grens een visum regelen! Hahaha! Maar eerst HCMC maar eens ontdekken.

Liefs van ons

• 29 September 2014 - 15:59

Drostabosta:

Hooo Chji Min ole ole! any size from juuuu! Have fun in Vietnam!

• 29 September 2014 - 20:42

Carel:

Zoooooo net onderweg maar klinkt al als een heel avontuur! Have fun toppers!

• 30 September 2014 - 11:58

Robert:

Leuk om jullie eerste belevenissen al te lezen!
    Letterlijk een 'wereld van verschil'

Veel plezier en hou ons op de hoogte :-)

• 30 September 2014 - 14:05

Gretha Boefboom:

Hoi Nicolette en angerlo jullie reis vers.ag gelezen wat. Mooi dat alles goed verloop hier alles oké liefs. Van ons gretha , jan, beau en natuur lijk Senna

• 01 Oktober 2014 - 13:35

Elleke:

leuk leuk leuk!

• 01 Oktober 2014 - 13:58

Roxanne:

Hoi!

Leuk om jullie verhalen te lezen!
    Fijn dat alles goed gaat. Een aantal ouders vroegen er al naar dus dan kan ik ze geruststellen

• 01 Oktober 2014 - 13:59

Roxanne:

M'n halve tekst is weggevallen op de 1 of andere manier..
    Maar geniet van alles!

Groetjes

• 01 Oktober 2014 - 15:47

Harrie:

Luitjes!

Leuk te lezen dat het jullie goed gaat! Geniet van Cambodja, alle indrukken en vooral van elkaar!

• 01 Oktober 2014 - 16:56

Ineke Hoefsloot:

Geweldig wat jullie allemaal beleven, je kunt het zo mooi verwoorden

• 01 Oktober 2014 - 17:14

Ineke Hoefsloot:

tjee de helft van mijn tekst weg, het accepteerd waarschijndelijk geen smiley, heel veel plezier saampjes op deze mooie reis, veel liefs xxx

• 03 Oktober 2014 - 14:34

Harm, Thelma En Meeke:

Spannend begin van de trip! Leuk om te lezen allemaal.

• 03 Oktober 2014 - 21:47

Janneke:

Klinkt allemaal heel goed, geniet ervan! Liefs

• 03 Oktober 2014 - 22:33

Drostabosta:

Hoe is de hoen jouw ciao sau soep in Vietnam?? Ook zo pittig,:-)! Mooie verhalen en chill foto's heel mooi jullie zo te zien! Ciao!