HCMC en de Mekong tour - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nicolette Hoefsloot - WaarBenJij.nu HCMC en de Mekong tour - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nicolette Hoefsloot - WaarBenJij.nu

HCMC en de Mekong tour

Door: Nicolette

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

05 Oktober 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Wat ontzettend leuk om te zien dat zoveel mensen onze avonturen volgen. En heel fijn om al jullie reacties te lezen!

We zijn deze week begonnen in Ho Chi Minh City (HCMC) ook wel Saigon genoemd. We zijn eerst naar het oorlogsmuseum geweest. Zeer indrukwekkend om te zien wat er 50 jaar geleden is gebeurd in Vietnam en hoe de Amerikanen daarbij te hulp kwamen.
In de middag hebben we gegeten in de hoogste toren van HCMC, de Bitexco Financial tower. In totaal 68 verdiepingen en 262 m hoog. We hadden een prachtig uitzicht over de stad. Natuurlijk ook nog even langs het beursgebouw gelopen. ;-)

De volgende dag hebben we een tour gedaan naar de Cao Dai tempel en de Cu Chi tunnels.
De tempel is bijzonder omdat er 3 geloven samen komen, ook te zien aan de 3 verschillende torens op de tempel. Het Boeddhisme, het Christendom en de Islam. We mochten de tempel in vlak voordat er een dienst begon. Van bovenaf konden we meekijken hoe de mensen allemaal tegelijk op dezelfde manier gingen bidden. De verschillende kleuren kleren hadden ook nog een betekenis. De mannen in het blauw waren het oudste. Dan volgde geel en daarna rood (als ik het goed heb onthouden...).
Na de tempel en de lunch gingen we naar de Cu Chi tunnels. Deze tunnels hebben de Vietnamezen in de oorlog gegraven om de Amerikanen te 'verrassen'. Hele dorpen werden onder de grond gebouwd. We mochten zelf een stukje door de tunnels kruipen. Ik kreeg bij het zien al last van claustrofobie dus ben niet gegaan. Angelo durfde het wel aan maar vertelde dat het enorm benauwend was! De Vietnamezen zijn al veel kleiner dan wij, maar zij moesten zelfs al kruipen door de tunnels. Door de jaren heen zijn de tunnels wel iets breder geworden door alle dikke Westerlingen die zich erdoorheen hebben gewurmd. ;-) Daarna hadden we nog de mogelijkheid om te schieten. Best gaaf om eens te doen, natuurlijk op een veld dat daarvoor geschikt was. Ik weet niet meer waarmee we hebben geschoten, maar Angelo ligt te slapen dus kan het even niet navragen. :-)

Woensdag 1 oktober zijn we aan een 3 daagse Mekong tour naar Cambodja begonnen.
Eerst een lange busreis naar Can Tho, een klein plaatsje aan de Mekong rivier. Er stond van alles op het programma. Eerst met de boot naar een honing farm geweest. Daar kregen we thee met, uiteraard, honing. Heel veeeeeel honing! Daarna gingen we in roeibootjes van 4 personen een stukje roeien over de Mekong, terug naar de grotere boot. Prachtig om zo in de middle of nowhere te zijn! Alsof we op safari waren in Burgers Bush, maar dan echt!
Hierna gingen we naar een coconut farm. Hier werd uitgelegd hoe er van de binnenkant van de zachte kokosnoot snoepjes werden gemaakt. Lekker! Vervolgens werden we nog meegenomen naar een ander eilandje waar we naar Vietnamese muziek mochten luisteren. Na deze lange dag waren we behoorlijk klaar met zo'n hele dag tour en waren we blij dat we naar het hotel gingen. Helaas was dit hotel erg primitief. Maargoed, er stond een bed en we hadden een badkamer met een warme douche dus niet klagen! 's Avonds ergens gegeten waar de kok volgens mij nog nooit een keuken had gezien.... Ik kreeg loempia's waarvan niemand mij kon vertellen wat erin zat, frietjes, druipend van het vet met boter en suiker ??? en Angelo had kippenpootjes die ook geleverd werden met extra frituurvet. Bah!

De dag erna gingen we verder met onze tour. We zijn eerst naar een floating market (drijvende markt) geweest. Heel leuk om te zien hoe dat gaat! De bootjes die iets verkopen hebben een grote bamboestok omhoog waaraan de spullen hangen die ze verkopen. Bootjes die iets willen kopen varen naar een boot toe, knopen hun eigen bootje vast en slaan in wat ze nodig hebben. Wij werden met onze boot vastgemaakt aan een ananasboot en konden verse ananas kopen. Heerlijk! Meteen kwamen van alle kanten ook bootjes aanvaren die ons hun waren wilde verkopen. Kokosnoten, koffie, een soort nootjes in een lotusbloem en soep (waarvan de kommetjes naderhand af werden gewassen in de rivier... heerlijk!).
Na onze markt ervaring hoopte wij weer verder te gaan richting Cambodja omdat dit 'verplicht overal naartoe met alle andere toeristen' ons een beetje tegen ging staan. Maar we gingen eerst nog even naar een glasnoodle fabriek en ook nog naar een rijstfabriek. Daarna weer terug naar Can Tho om vervolgens met de bus naar Chau doc te reizen, een dorpje aan de grens met Cambodja. Ondertussen nog een stop gemaakt bij een krokodillen kwekerij. Heel veel krokodillen in veel te kleine ruimtes. Geen fijn gezicht. Aangekomen in Chau Doc vroeg naar bed na deze lange dag.

Vrijdag was de laatste tourdag voordat we in Cambodja aan zouden komen. Na een vroeg ontbijt eerst een bezoek gebracht aan een viskwekerij. Leuk om te zien hoe wild het eraan toe gaat als de vissen worden gevoerd. Daarna door naar een Islamitisch dorp aan de rivierkant. Een minderheid in Vietnam waarvan de mensen altijd in hetzelfde dorp zullen blijven wonen en leven van de visvangst.
Daarna, eindelijk, met een boot over de Mekong rivier naar de grens! We moesten eerst stoppen bij de Vietnamese grens, en 3 minuten varen verderop was de Cambodjaanse grens. Onze tourguide zou het allemaal voor ons regelen. Hij vertelde dat 2 dagen geleden de prijs van het visum van 25 dollar naar 35 dollar is gegaan. We moesten hem betalen en hij zou alles regelen. Niemand die het kon controleren, maar waarschijnlijk heeft hij van alle 17 toeristen 10 dollar in zijn eigen zak gestoken. Toch weer snel verdiend!
Visum was gelukkig snel geregeld en we konden naar Phonm Penh, de hoofdstad van Cambodja. Daar hadden we een hotel geregeld met zwembad. Bij aankomst meteen ingedoken! Heeeeerlijk! Nu even een paar dagen bijkomen na de drukke dagen in Vietnam.

• 05 Oktober 2014 - 14:26

Ans:

Angelo en Nicolette wat mooi om te lezen wat jullie allemaal beleven en de foto's te zien!!

• 05 Oktober 2014 - 15:03

Ineke Temming:

Hoi Nocolette en Angelo, Fijn dat jullie daar het zo naar jullie zin hebben, èn ons van je belevenissen laat mee genieten. Heel veel plezier nog op deze prachtige reis! Groetjes, Ineke

• 05 Oktober 2014 - 18:32

Annemiek:

Hoi Nicolette,
    Wat leuk om te lezen over al je avonturen. Heel veel plezier en geniet ervan.

• 05 Oktober 2014 - 19:59

Femke Bouwmeister:

Wat een geweldige verhalen! Volgens mij doen jullie heel veel ervaringen op! Geniet lekker samen. Dikke kus Fem

• 05 Oktober 2014 - 20:06

Marjolein:

Superleuk om jullie verhalen te lezen! Dat van dat visum hebben wij eens in een bus in India gehad, een mannetje die het allemaal wel even voor je regelt! haha... Ach ja, hoort er ook een beetje bij, dat mannetje had het vast hard nodig.

• 06 Oktober 2014 - 11:23

Gretha Boerboo :

Wat een mooie ervaring je kan het super goed vertellen. Verhaal twee keer gelezen erg mooi nog heel. Veel plezier en geniet er maar van liefs gretha, jan, fenna en beau.

• 06 Oktober 2014 - 18:05

John En Ad :

dat is nog eens een reisverslag jeetje wat kan jij schrijven je moet boeken gaan schrijven.
    zo te zien is het een geweldige ervaring het is er ook prachtig een heel andere cultuur .
    mooie foto,s ziet er geweldig uit zou zo over willen komen vliegen maat ja er moet ook gewerkt worden ,hoop het volgens jaar ook weer zo,n reis te kunnen maken het is echt genieten als je die foto,s ziet .
    nou liever schatten geniet van alles wat jullie te beleven staat .
    en maak maar veel foto,s om ons allemaal jaloers te maken ,veel plezier en heel xxxxx
    gr van de oude oompjes uit homoet .xx

• 06 Oktober 2014 - 21:50

Femke :

Wat heerlijk om jullie belevenissen zo te volgen. Op deze manier lijkt het of wij ook een klein beetje met jullie mee reizen... Geniet van al het moois en van elkaar. Liefs Femke (Robert en Guusje).

• 06 Oktober 2014 - 22:41

Piet En Paula:

Lieve Nicolette en Angelo, Interessante verslagen en leuk om daarbij de foto's te zien.
    We blijven jullie volgen. Intussen veel liefs!

• 07 Oktober 2014 - 10:17

Hanneke Huiberts-Smit:

Mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken, en zien. Door je verhaal zie ik het voor me, voordat ik de foto's gezien had. Het volgen van jullie verhaal ging in het begin niet, maar het is gelukt. We blijven jullie volgen, blijf zo interessant schrijven. Genietze en liefs, Hanneke Noortje en Anouk, pootje van Moby

• 08 Oktober 2014 - 08:35

Evelien:

Hey Buufjes,

Wat een super leuke verhalen en leuke foto's. Ik blijf jullie volgen. Have fun en geniet!!
    x

• 09 Oktober 2014 - 14:03

Peter:

Toch nog langs het beursgebouw gelopen haha... Handelen ze daar ook Imtech, anders moet je alsnog even gaan handelen, gaat helemaal los....

Leuke verhalen, moest wel lachen trouwens om dat visum verhaal (begin van de reis) :-). Gelukkig dat het allemaal nog goed is gekomen. Heel veel plezier nog en geniet er van