Phnom Penh en Sihanoukville - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Nicolette Hoefsloot - WaarBenJij.nu Phnom Penh en Sihanoukville - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Nicolette Hoefsloot - WaarBenJij.nu

Phnom Penh en Sihanoukville

Door: Nicolette

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

11 Oktober 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

We zijn weer een week verder en we hebben weer een stuk van Cambodja gezien. Mooi land, lijkt rustiger dan Vietnam.

Zaterdag 4 oktober zijn we de bezienswaardigheden in Phnom Penh gaan bekijken. Eerst zijn we naar het paleis geweest. Knieën en schouders moesten bedekt, dus ik had netjes een lange broek aan en een sjaal om mijn schouders te bedekken. Helaas was een sjaal niet voldoende en moest ik een t-shirt kopen. 1 maat, 1 kleur, 2 dollar. Ik balen want ten eerste had ik me goed voorbereid en een sjaal meegenomen wat ik zelf voldoende vond, en ten tweede had ik in het hotel natuurlijk allemaal shirts met een mouwtje. Maargoed, accepteren, en doorgaan. ;-)
Er stonden wel 20 verschillende soorten tempels met prachtige kleuren in een hele mooi tuin. Sommige tempels mochten we in. In 1 tempel stond een boeddha van 90 kilo, bedekt met goud en 2088 diamanten! Mochten we helaas geen foto van maken maar hij was super mooi!

Na deze prachtige tempels gingen we naar het Tuol Sleng museum, een enorm contrast. Tuol Sleng is een oude hogeschool die in 1975 door de Rode Khmer werd overgenomen voor gebruik door de speciale veiligheidsdienst van Pol Pot. Het gebouw werd door deze dienst gebruikt als gevangenis (S-21) en martelkamer. Het precieze aantal gevangen is onbekend, maar schattingen lopen uiteen van 14.000 tot 20.000 mensen. De gevangenen zijn later in het uitroeiingskamp Choeung Ek omgebracht. De rillingen liepen over onze rug bij het lezen van de verhalen en het zien van de cellen waar de mensen hebben vastgezeten. Er zijn 7 Cambodjanen die deze martelingen hebben overleefd. 1 daarvan is elke dag aanwezig op het terrein om zijn biografie te verkopen. Dit doet hij om wat geld te verdienen.
De volgende dag zijn we naar Choeung Ek geweest, beter bekend als de 'Killing Fields'. Hier werden alle gevangenen naar toe gebracht en op de meest verschrikkelijke manieren vermoord. Er was een route uitgezet en ondertussen kregen we via een audio tour uitleg over de gebeurtenissen. Verschrikkelijk om te horen en te zien! Er zijn zo'n 8000 lichamen opgegraven waarvan de schedels en botten in een soort tempel zijn opgeslagen. De rest van de lichamen ligt nog onder de grond en worden ook niet meer geruimd. Maar soms, als het geregend heeft, komen er resten van lichamen en kleding naar boven. Terwijl wij over de paden liepen zagen we botten uit de grond steken met kleding eraan. Echt een verschrikkelijk idee dat je over massagraven loopt en dat nog niet iedereen geborgen is. Voorlopig krijgen we die akelige beelden niet uit ons hoofd.

De volgende dag zijn we met de bus naar Kampot gegaan, een klein plaatsje op de weg naar Sihanoukville, onze uiteindelijke strandbestemming. Hier hebben we 2 dagen in een backpackers hostel geslapen. Het weer was niet heel mooi dus veel binnen gezeten. 1 dag met een scootertje de berg op gegaan. Van alles gelezen wat er te zien zou zijn maar na een uur op dat brommertje nog steeds niks meer gezien dan bomen en bochten in de weg. Het werd ook steeds kouder. Toch nog maar even verder gereden en uiteindelijk kwamen we bij een waterval. Was mooi, maar we waren er ook snel weer klaar. Er stond ook nog een kerkje op de heuvel, en met de mist eromheen zag het er erg spooky uit! Snel een fotootje en weer weg. Hahaha! 's Avonds hadden we allebei even een dipje. Familie, vrienden en Fennaatje... we missen jullie! We zijn pas 3 weken weg maar soms lijkt het zoveel langer. We hebben het heerlijk hier en willen echt nog niet naar huis, maar even een knuffel... Dat zou fijn zijn. :-)

De volgende dag zijn we met de bus naar Sihanoukville gereden. Een paar dagen strand om even niks te doen. We werden door de buschauffeur bij het toeristenbureau afgezet. Meteen komt er dan een tuctuc chauffeur naar je toe gerend om zijn diensten aan te bieden. Hij kon ons voor 3 dollar naar ons hostel brengen. Oke, prima. Hij draaide zijn tuctuc de straat op, reed naar de rotonde waar we net met de bus hadden gereden en reed dezelfde straat in als de bus! 10 meter van het toeristenbureau stopte hij bij ons hostel. Wij moesten heel hard lachen en hebben hem 1 dollar gegeven! Later bleek dat het toeristenbureau toch iets verder weg was dan we dachten, maar hooguit 1 minuut lopen.
Het strand in Sihanoukville was heel vies en niet gezellig. Honden die er liepen en hun behoeften deden op het strand, heel veel vrouwen en kinderen die hun diensten aan boden. Massaaaah? Bracelet? Pedicuuuuuu? We hebben even wat gedronken en zijn toen teruggegaan naar ons hostel.
Voor de volgende dag hadden we een ander hotel geboekt, iets verderop in een rustiger stuk van Sihanoukville. Daar zitten we nu met onze voetjes in het zand! Genieten!

Heel veel liefs en een dikke kus en knuffel,
AngelOENicolette ;-)

• 11 Oktober 2014 - 09:12

Gretha Boerboo:

Weer zo, n mooi verslag heb er van genoten , op het thuis front gaat het geweldig alhoewel fenna achter de kat van op heeft gezeten , ja n kleinigheidjes hou je altijd een hele dikke knuffel van fenna en beau nog veel plezier.

• 11 Oktober 2014 - 16:37

Thea:

Hoi, erg leuk om jullie verhalen te lezen. Mooi, met mooie foto's. Geniet er nog van. Nicolette, alvast gefeliciteerd met je verjaardag dinsdag. Maak er samen een fijne dag van. Liefs, Thea

• 11 Oktober 2014 - 16:47

Ineke Hoefsloot:

Mooie foto's en weer een prachtig verhaal dikke knuffels van ons aan jullie

• 11 Oktober 2014 - 18:14

Marjolein Hoefsloot:

Jee, wat heftig wat jullie gezien hebben zeg! Denk je een leuk dagje cultuursnuiven... Gelukkig daarna even relaxen op het strand. Mooie foto's hoor, ziet er ontspannen uit. Hier veeeeeeeeeeeeeeeel regen ;-)
    x

• 11 Oktober 2014 - 19:23

Elly:

Wat een geweldig verslag en wat hebben jullie een hoop interessante bezienswaardigheden gezien.Ook prachtige foto's.
    Hele dikke knuffels van ons, en geniet deze komende week nog van Azie.
    XXXXX

• 11 Oktober 2014 - 20:23

Thelma:

Dikke knuffel voor jullie!!!!
    Mooi verslag weer en erg indrukwekkend! Geniet! XXX

• 11 Oktober 2014 - 22:22

Jeroen & Danielle:

Hoi lieverds,

Fantastisch om telkens jullie verslagen te lezen en indrukwekkend dit keer ook, jeetje. Genieten verder en kijken nu alweer uit naar het volgende verslag en de foto's :-))

Liefs,

Jeroen & Danielle

• 12 Oktober 2014 - 13:38

Paula Hoefsloot:

Ik kan me voorstellen dat het soms benauwend is, wat er in het verleden voor ellendigs is gebeurd.
    Blijf toch genieten van de mooie dingen die je overal tegenkomt.
    Intussen nadert de 14e: van harte gefeliciteerd!!!! Het gebruikelijke cadeautje gaat naar je bankrekening. Een extra pakkerd en veel liefs, Piet en Paula

• 12 Oktober 2014 - 15:34

Hedwig:

Lieve Nicolette & Angelo!!
    Wat maken jullie een hoop mee! Leuk om jullie zo te kunnen volgen, mooi geschreven! Ik had al eerder een berichtje achter gelaten, maar blijkbaar is dat toch niet helemaal goed gegaan.. Nu nieuwe poging :) Veel liefs voor jullie en alvast een verjaardagsknufkus voor Nicolette!! X

• 12 Oktober 2014 - 20:30

Nicolien & Andries:

Lieve Angelo en Nicolette,
    Wij missen jullie ook, maar de wetenschap dat jullie geweldige en mooie dingen meemaken! Overweldigend hoor zo'n verhaal over de geschiedenis van Cambodja! Kunnen ons niet voorstellen hoe dat moet zijn! Blijf genieten van jullie reis! Wij blijven rustig op onze plek. ;-)
    Liefs kus Nicolien en Andries

• 13 Oktober 2014 - 09:35

Evelien:

Nou hierbij dan maar een digitale dikke vette knuffel......Voel die warme armen om je heen.
    Zo en nu weer verder genieten!! Dan kunnen wij ook mee genieten van de mooie verhalen en foto's.
    Dikke kus,
    Je buuf