5 dagen in de outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Nicolette Hoefsloot - WaarBenJij.nu 5 dagen in de outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Nicolette Hoefsloot - WaarBenJij.nu

5 dagen in de outback

Door: Nicolette

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

10 November 2014 | Australië, Alice Springs

Zondag 2 november werden we 's ochtends vroeg opgehaald door Sam, onze tourguide. Samen met 13 anderen gingen we 5 dagen kamperen in de outback. Naast 2 Zwitsers, 2 Duitsers en een Rus zaten er 2 Belgen en 6 Nederlanders in de bus.
Na een aantal tussenstops bij onder andere een kamelenfarm kwamen we aan bij onze kampeerplek; een aantal tenten rond een kampvuur en een overdekte eetplek met keukentje. Het sanitair was een stukje verderop.
Na de lunch zijn we naar Uluru (Ayers Rock) gereden. Eerst naar het Aboriginal centre gereden om wat informatie over hun levensstijl te krijgen, en daarna zijn we naar de berg zelf gereden. Onvoorstelbaar mooi! Midden in de woestijn duikt ineens zo'n grote berg op uit het niets. We hebben een stukje rond de berg gelopen en het was prachtig! Wel verschrikkelijk heet, rond de 38 graden. Daarna bij het kamp de zonsondergang bij Uluru gekeken. Weer op het laatste moment een wolk voor de zon. Maar ondanks dat was het nog steeds erg mooi.

De volgende dag om 4 uur op. Je moet wat als je de zonsopgang wil zien. Eerst ontbeten, het kamp opgeruimd en daarna weer naar het uitzichtpunt voor de zonsopgang. Het was fantastisch mooi! Daarna doorgereden naar Kata Tjuta (de Olga's), een andere berg vlakbij Uluru. Hier hebben we een wandeling van 2,5 uur gemaakt, super mooi! We begonnen gelukkig om 7 uur dus het was nog niet zo warm. Tussen de middag heeft Sam hamburgers gebakken op de bbq voor de lunch. Heerlijk! Na nog wat lookouts door naar het volgende kamp. Ondertussen hout gezocht voor het vuur 's avonds. Van bomen die afgebrand waren werden dikke takken afgebroken. Het kamp was iets primitiever dan de vorige avond; er was 1 wc en 1 douche. Beide niet meer dan een plateau met 3 houten muurtjes eromheen en een gordijntje ervoor. De wc had gelukkig wel een pot. Als de wc rol weg was, was de wc bezet. En als je klaar was met douchen moest je dat even aan de rest van de groep melden.
Elke avond hadden we de keuze om in een tent te slapen of in een swag. Een swag is een soort hoes met matras en kussen waar je je slaapzak in legt. Je ligt dan gewoon buiten onder de sterren. De eerste avond hebben we in een tent geslapen, de tweede avond wilde we wel in een swag slapen. Ik had nog geen beesten gezien dus durfde het wel aan. ;-) Helaas voor ons was de swag experience maar van korte duur; na 20 minuten begon het te regenen en het zag er niet naar uit dat het op zou klaren die nacht. Dus toch maar in de tent gaan liggen. Uiteindelijk heeft het die nacht behoorlijk hard gestormd dus ik ben blij dat we in de tent lagen! 2 groepsleden, mannen van 73 en 75, zijn die nacht gewoon buiten blijven liggen!

De volgende dag weer vroeg op voor een wandeling van 6 km door Kings canyon. Dat was ontzettend gaaf!! Weer prachtig uitzichten. Gelukkig was het die dag wat bewolkt dus niet heel erg heet. In de middag naar het kamp 2,5 uur over een dirtroad gereden; een onverharde weg met veel hobbels en kuilen. Niet heel fijn... Het kamp lag naast een gorge (rivier tussen de rotsen in) en daar hebben we 's middags nog even gewommen. Het is hier allemaal zo mooi! 's Nachts wel in een swag geslapen. Wat een ervaring! Als je wakker wordt en omhoog kijkt zie je duizenden sterren! Onvoorstelbaar!

De volgende dag weer een prachtige wandeling gemaakt. Ook zijn we naar een okermijn geweest. Na de lunch mochten we van Sam kiezen: of nog een wandeling (in 39 graden) of meteen naar een gorge om te zwemmen. De hele groep stemde voor zwemmen! :-) We hebben met een aantal een heel stuk gezwommen in de gorge naar een zandbank in het midden. Erg koud maar heerlijk verfrissend. Daarna hebben we 10 groepsleden afgezet en zijn we met 5 verder gegaan voor een laatste nacht en dag.
Het laatste kamp was het best.... er was helemaal niks en niemand in de buurt. Geen wc, geen douche, geen tent, geen keuken... Maar gelukkig hadden we Sam, onze geweldige tourguide! Hij deed alles: de tours, vertelde heel veel over de natuur, reed ons overal naartoe, ging als laatst naar bed en was als eerst op en kookte voor ons. Wij hielpen elke keer met groente snijden, hij maakte vuur en kookte een heerlijke maaltijd in de pan op het vuur. 1 x heeft hij zelfs chocoladetaart gemaakt!
Ook de laatste avond was het eten weer heerlijk. Weer geslapen in een swag. Heel bijzonder.

De laatste dag zijn we nog op bezoek geweest bij een vrouw die afstamt van de Aboriginals. Zij heeft ons veel verteld over het leven van de Aboriginals. We hebben met haar een wandeling gemaakt waarin ze veel uitleg gaf over de verschillende planten en waar die voor gebruikt werden. Omdat Sam al zoveel verteld had wisten we al heel veel. Maar mooi om te horen hoe de Aboriginals omgaan met het leven en het land. Kunnen wij nog wat van leren in onze Westerse maatschappij!

En toen was onze tour afgelopen helaas. We hebben het geweldig gehad! Hele mooie dingen gezien, een gezellige groep en een super tourguide.

Hierna zijn we naar Adelaide gevlogen en nu zitten we in Arkaroola, 600 km van Adelaide, in een National park. Met weer heel veel mooie dingen. :-) Maar dat komt de volgende keer.

Dikke kus van ons!

• 10 November 2014 - 08:28

Nicolette Hoefsloot:

Alle foto's vind je bij het kopje foto's in het menu aan de linkerkant. :-) XX

• 12 November 2014 - 19:01

Andries&Nicolien:

Gaaf weer!! Mooi verhaal en fantastische foto's!!

• 12 November 2014 - 22:13

Marjolein Hoefsloot:

Moooooiiiii!!!!!!!!!! Goed dat jullie de luxe-tourvariant hebben gekozen! Ik lees helemaal niks over die irritante vliegen?! Geen last van gehad? Kijk weer met veel plezier uit naar jullie volgende verslag! xxxx

• 15 November 2014 - 11:27

Gretha Boerboom:

Het was weer genieten van je verhaal geweldig ook hier gaat alles prima alleen niet zo mooi weer groetjes boerboompjes en fenna

• 15 November 2014 - 12:05

Ans:

Wat een schitterend mooi verhaal wat jullie daar allemaal zien en beleven jullie boffen maar wat dat is niet iedereen gegeven.Dikke kus van ons Xxx

• 20 November 2014 - 13:32

Thelma:

Moooooie zonsondergang. En ik ben trots op je Nic! Buiten slapen vergezeld met alle beestjes. ;) Je had natuurlijk Angelo bij je!

• 20 November 2014 - 18:18

Mieke:

Wat een waanzinnige reis...en nu nog onvergetelijker! :)

• 21 November 2014 - 11:56

Karin Palsenbarg:

Prachtige foto's zeg.
    Daar zou ik ook weleens rond willen lopen.
    Puur genieten lijkt me.
    Fijne reis en ik kijk mee af en toe.
    Groetjes.

• 21 November 2014 - 13:16

Drosta In Da House:

Man man man wat een fotos zeg! Doe es ff normaal en rustig jonguh..tsss!

• 21 November 2014 - 13:26

Angelo:

Ja wat achj? Doe's normaal en rustig man... :-)